Jezelf verkopen als dierenoppas

Author picture Paulien

Als je dierenoppas bent, zijn vertrouwen en verantwoordelijkheid het allerbelangrijkst. Het gaat erom dat baasjes zien en begrijpen dat jij degene bent bij wie hun huisdier echt in goede handen is. Maar hoe laat je dat zien? Hoe zorg je ervoor dat ze graag bij jou willen (blijven) boeken? Een van de belangrijkste dingen die bij een uitstekende service hoort is heldere communicatie. Lees onze tips hoe jij je als oppas goed verkoopt en hoe je open en duidelijk communiceert

Je etalage

Je profiel is de eerste indruk waarmee je eigenlijk al voldoende, geruststellende informatie weg wilt geven. Beschrijf duidelijk waarom je graag wilt oppassen, welke ervaring je precies hebt en wat je precies aanbiedt. Baasjes zijn ook nieuwsgierig naar jou, dus vertel in het kort iets over jezelf en hoe een gemiddelde dag er bij jou uitziet. Lees hier hoe je jouw oppas-profiel zo aantrekkelijk mogelijk maakt. 

Communicatie vooraf

Op het moment dat baasjes op zoek gaan naar een oppas, zijn ze meestal dringend op zoek naar een oplossing voor tijdens hun vakantie of weekend weg. Bovendien is het best spannend om op internet te zoeken naar een oppas die je helemaal nog niet kent. Daarom is het enorm belangrijk dat je snel op een bericht van een baasje reageert, ook als je deze moet afwijzen. Een baasje wil direct weten waar hij of zij aan toe is. Twijfel je of je aan het verzoek kunt voldoen? Accepteer het bericht dan toch, want dan kun met elkaar communiceren, vragen stellen en ontdekken waar het baasje precies naar op zoek is. Mocht er toch geen match zijn, dan kunnen jullie altijd nog besluiten om het contact weer af te breken. 

De kennismaking

Helder communiceren betekent niet alleen antwoorden, maar vooral ook veel vragen stellen. Als je veel vragen stelt aan het baasje over het gastdier, dan laat je zien dat je jouw job serieus neemt. Vraag zoveel mogelijk informatie op over het karakter, de behoeftes en gewoontes van het huisdier. Dit is belangrijk omdat je straks in je eentje verantwoordelijk bent voor het dier. Je wil niet voor verassingen komen te staan en om afwijkend gedrag, ziekte of andere problemen kunnen herkennen is het belangrijk om een goede indruk te hebben van het huisdier. 

Wees ook eerlijk als je bepaalde zaken niet weet of als je iets niet gewend bent, zoals medicatie toedienen of omgaan met een grote, sterke hond. Het is helemaal niet erg als je ergens geen ervaring mee hebt, maar het is wel belangrijk dat het baasje dit weet. Die kan jou vervolgens de juiste informatie geven die je nodig hebt, of als het niet anders kan: een andere oppas zoeken. Lees hier meer over wat je tijdens een kennismaking kunt bespreken. 

Foto-updates

Tijdens de reservatie is het aan te raden om ten minste één keer per dag een foto-update te sturen. Voor baasjes is het enorm leuk en geruststellend om te zien hoe het met de hond of kat gaat. Via de Pawshake-app kun je eenvoudig foto's nemen en het juiste gastdier taggen. Maak bijvoorbeeld foto's van het huisdier dat lekker zit te eten, of een foto van jezelf met de hond tijdens de wandeling. Het geeft een goede indruk van de situatie thuis en maakt net dat ene verschil tussen een goede oppas en een pro-actieve oppas die uit zichzelf leuke updates stuurt. Dus wacht niet totdat het baasje aan jou gaat vragen hoe het eigenlijk gaat, maar zorg dat je zelf op tijd doorgeeft hoe de reservatie verloopt.

Het is overigens een hele kunst om huisdieren goed op de foto te zetten. Lees hier onze tips voor het maken van mooie dierenfoto's.

labrador puppy met de hondenoppas
Laat in je foto-updates zien hoe leuk jullie het samen hebben!

Zorgen en vragen

Het kan natuurlijk voorkomen dat je iets vreemds ziet aan het huisdier. De hond of kat gedraagt zich anders, eet veel of juist weinig, is bang of gestresst of laat tekenen zien van verlatingsangst - je merkt in elk geval iets dat je zorgen baart. Het is belangrijk om eerlijk en open te communiceren met het baasje, zonder direct paniek te zaaien. Transparante communicatie zorgt ervoor dat het baasje op de hoogte is en niet voor verrassingen komt te staan. Merk je iets bijzonders aan het huisdier? Leg het uit aan het baasje en vraag zijn/haar feedback. In de meeste gevallen zal het baasje dit wel herkennen en je nuttige tips kunnen geven. Hij of zij kent het dier tenslotte het beste! 

Is het baasje slecht bereikbaar? Zorg altijd voor een back-up contactpersoon en voor noodnummers zoals die van de dierenarts. Heb je advies nodig? Het klantenservice-team van Pawshake staat 24/7 voor je klaar.

Communicatie achteraf

Als de reservatie erop zit, is het belangrijk om het baasje niet in onwetendheid achter te laten. Stuur een afsluitend bericht waarin je samenvat hoe de reservatie is verlopen en wat jullie vervolgafspraken zijn over bijvoorbeeld de sleuteloverdracht of halen en brengen van het huisdier. Bied je huisbezoeken aan? Spreek dan bij voorkeur af om de sleutel bij je laatste bezoek niet achter te laten, maar hou de sleutel bij je totdat het baasje weer veilig terug is. Zo kun je in geval van vertraging altijd nog bij het huisdier komen, mocht dat nodig zijn. 

Oppas worden?

De komende zomer wordt het weer hartstikke druk met baasjes die op vakantie gaan en huisdieren die liefdevolle opvang verdienen. Kun jij ze een warm mandje bieden? Als dierenoppas bij Pawshake bepaal je zelf welke diensten je aanbiedt, op welke dieren je past en welke prijs je vraagt. Schrijf je gratis in als dierenoppas.