Winnaar Beste Dierenarts: 'Huisdierenzorg is mensenwerk'

Winnaar Beste Dierenarts: 'Huisdierenzorg is mensenwerk'

15/03/2020

'Het is een enorme eer natuurlijk, maar of wij echt de beste van Nederland zijn, dat weet ik niet hoor!' zegt Leo bescheiden. De award van Verkiezing Beste Dierenarts van Nederland is een echte publieksprijs, en de 'patienten' hebben duidelijk gesproken. De reacties van de achterban van Dierenkliniek de Bata4en in Haaften zijn duidelijk: Bij Leo en zijn team gaat het om de huisdieren en de menselijke maat. 

Leo en Marieke zijn beiden dierenarts en konden in 2003 de dierenkliniek in Haaften overnemen. Aanvankelijk waren ze nogal terughoudend... Haaften? Wat moeten wij daar. De praktijk bestond al lang maar liep niet meer goed - en het gebouw vonden ze er niet erg inspirerend uitzien. Maar daarachter zat een prachtig bos en het was een heerlijke omgeving. Ze besloten zich er te vestigen. Achter de praktijk stonden ook 2 alpaca's, die mochten ze overnemen van de vorige eigenaar. Ze wisten weinig van de dieren, maar waagden het erop. Het bleken van die leuke beesten. Tegenwoordig hebben ze een kleine 'kudde' en zijn ze ook gespecialiseerd in geneeskundige zorg voor alpaca's.

Bata4en werkt met een team van 7 mensen elke dag aan eerlijke huisdierenzorg. Ze hebben de praktijk verbouwd, hebben er naast een spreekruimte een operatieruimte en bieden orthopedische behandelingen. Marieke en Leo en wonen en werken er met veel plezier.

v.l.n.r: Linda, hond Robin en Marieke, Dirma, Leo en Tanjo

Wat is de filosofie van jullie praktijk?

'Zorg moet eerlijk zijn.', vertelt Leo. 'Dat geldt voor mensenzorg, maar ook voor dierenzorg. Mensen moeten een eerlijk advies krijgen, ook als dat minder goed nieuws betekent. En dat kan emotionele beslissingen opleveren. Bijvoorbeeld als we een dier moeten laten inslapen. Zo'n proces ga je niet afraffelen. Voor mensen kan het soms even duren voordat ze aan die beslissing toe komen, en dat is begrijpelijk. Ik ga het niet overhaasten. Het kan een paar consults kosten voordat ook een eigenaar oké is met de beslissing. Wij verkopen geen tv's of auto's. We werken met dieren, met iemands huisgenoot. Ons advies moeten we daarom zo goed en menselijk mogelijk onder woorden brengen.' 

Is de rol van het huisdier in ons leven veranderd?

'Huisdieren worden steeds meer een maatje van mensen, een volwaardig gezinslid. We maken daarbij ook geen onderscheid in huisdieren. We hebben wel eens meegemaakt dat iemand bij een andere dierenarts weggestuurd was met een zieke hamster. Bij ons is elk dier welkom. Wij vellen geen oordeel over jouw huisdier en jouw band met je dier. Een dier kan ongelooflijk veel betekenen voor iemand, of het nu groot of klein is. Het is onze taak om eerlijk en deskundig advies te geven en indien nodig het dier beter te maken.

Soms gaat dat ver. Ga ik een hond van ruim 14 jaar nog een knie-operatie geven? Wat is nu het beste voor de hond, dat is altijd een afweging. Maar ook: wat wil de eigenaar. We respecteren hun beslissingen en blijven altijd ingoed overleg.

Dierenliefde gaat ver en dat is hartverwarmend om te zien. We zien dat mensen alles doen om hun huisdier gezond en gelukkig te maken. Zelfs als er niet genoeg geld is zijn baasjes bereid het belang voor hun dier voorop te zetten.' 

Dierenzorg is mensenwerk

De mensen die op de Bata4en hebben gestemd waarderen vooral de menselijke en emotionele aspecten van de dierenkliniek. 

Verandert het vak van dierenarts?

'Er is toch wel een verschil tussen de oude garde en de nieuwe generatie dierenartsen. Ook de feminisering van het beroep speelt een rol. Er is meer aandacht voor emoties en medemenselijkheid. Je ziet toch wel een verschil tussen een praktijk als dat van ons en bijvoorbeeld dierenartsen van de NVWA (dierenartsen in de vee-industrie, red.). Landbouwdieren worden toch meer als 'product' gezien terwijl dat evengoed dieren met emoties zijn, net zoals honden of katten.'

'Bij ons in de praktijk speelt die emotionele kant een grote rol. Ons vak gaat dan ook niet alleen over dieren, maar ook over mensen: hoe communiceer je iets, hoe breng je wat over. Veel van onze klanten zijn ook mijn vrienden. We kennen elkaar, we kennen de geschiedenis van de dieren. Dat betekent ook dat ik mensen geen onnodig dure behandelingen of medicijnen wil aansmeren. En als ze soms iets niet kunnen betalen dan verzin ik daar wat op. Marieke regelt die administratie,  en zij moet mij daar soms een beetje bijsturen. We zijn een team en we vullen elkaar perfect aan. Marieke doet vooral operaties en de financiën, ik doe de spreekuren en werk meer met de mensen.'

Geen commercieel beroep

Leo heeft een uitgesproken visie over dierenzorg en vindt dat het zorgsysteem te veel gecommercialiseerd is. 'Medicijnen voor huisdieren zijn veel te duur. Producenten hebben de macht om een enorme marge te pakken, waardoor de zorg als geheel ook te duur wordt. Een simpel consult kost daarom al gauw te veel. Ik probeer dat op te vangen voor de mensen, ik geef af en toe gratis wat mee of ik koop zaken in bulk zoals zalmolie wat tegen veel huidkwaaltjes helpt. Ook helpen we gratis met advies als een dier moet afvallen bijvoorbeeld.'

Leo en zijn team hebben een eigen stijl van zorg bieden: 'Er wordt vaak gezeurd onder dierenartsen dat we wel mee moeten met die kosten, maar dat is onzin. Wij hebben een zorgberoep, geen commercieel beroep. Ook operaties zijn vaak belachelijk duur, dat kan echt voor de helft minder. Er zou eigenlijke en collectief verzekeringssysteem moeten komen waardoor mensen voor hun dier altijd zorg kunnen krijgen tegen een normale prijs. '

De Bata4en is een gezellige praktijk waar mensen zich thuis voelen. De honderden reacties van de stemmers zijn dan ook lovend: ze voelen zich serieus genomen, ze krijgen de tijd voor elk consult, en er wordt goed meegedacht in het belang van het dier. Het team van Bata4en was heel blij met al deze reacties: 'Het heeft ons echt een boost gegeven', vertelt Leo. 'Soms is het echt druk, en misschien geef ik soms te veel, maar het is het echt waard als je dit terugkrijgt. Het gaat erom dat mens en dier echt geholpen worden. Misschien zwemmen we soms tegen de stroom in, maar we doen het op onze eigen, zelfstandige manier. Ik wil niet afhankelijk worden van farmaceutische producenten of voerfabrikanten. Ik doe het voor onze patiënten. Dat zij ons werk nu zo hebben gewaardeerd dat doet ons veel goed.'

Een greep uit de reacties:

Ze kennen ieder dier bij naam. Zijn bijzonder lief voor de dieren. Zijn altijd zeer behulpzaam en doen net dat extra iets waardoor zowel jij als je dieren zich op hun gemak voelen. Het zijn gewoon geweldige dierenartsen. De beste!!!

Empatisch , meedenkend. Maakt altijd tijd en financieel meedenkend. Houd zelf kortingsacties voor neutralisatie. Gek op dieren

Erg vriendelijk. Dierenartsen en assistentes. Zelfs onze hamster met longontsteking is onlangs weer helemaal opgeknapt. Dochter ook super blij

Dit is een praktijk met echt een liefdevol hart voor de dieren. Ze gaan tot het uiterste om iets uit te zoeken. En staan altijd voor je klaar. Wij rijden er zelfs een stukje voor. Ca. 20 a 30 min. Voor ons geen andere artsen.